-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41951)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16920)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7995)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27175 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيا رهبر جامعه اسلامي مي تواند به خاطر مصلحت جامعه قوانين اصيل اسلام را زير پا بگذارد؟



قوانين اصيل اسلامي به دو بخش تقسيم مي شوند يك بخش آن ثابت و لايتغير مي باشد و شرائط زمان و مكان در آن تأثير نمي گذارد حلال محمد حلال ابداً الي يوم القيامه و حرام محمد حرام ابداً الي يوم القيامه 1

بخش ديگري از قوانين اسلامي در شرائط زمان و مكان خاصي ممكن است تغيير كند يعني عنصر زمان ومكان در آن تأثير گذاشته و موجب تغيير آن شود در اين حالت ولي فقيه كه آگاه به زمان و مكان است حكم لازم را متناسب با شرائط زمان ومكان استخراج مي كند.

و يا ممكن است ولي فقيه در مواجه با دو قانون يكي اهم ديگري مهم باشد در اين حالت ولي فقيه بخاطر آگاهي به مسائل اسلام و تشخيص ضرورت، امر اهم را انتخاب نموده و اين عمل او از نظر ما كه قادر به تشخيص امر مهم از اهم نيستيم زيرپاگذاري قانون اسلامباشد.

بطور كلي همانطور كه مقام معظم رهبري خودشان مي فرمايند : عدالت به معناي خاص يعني آن ملكه نفساني از جمله ي شرايط ولايت است. اگر اين شراط تأمين شد، ولايت يك چيز آسيب ناپذير است؛ زيرا به مجرد اين كه كمترين عمل خلافي كه خارج از محدوده و خارج از اوامر و نواهي اسلامي است، از طرف آن ولي يا والي تحقق پيدا كرد شرط عدالت سلب مي شود. كوچكترين ظلم كوچكترين كجرفتاري كه خلاف شرع باشد، عدالت را سلب مي كند هر تبعيضي، هر عمل خلاف و گناه و ترك وظيفه ايي عدالت را از والي سلب مي كند. وقتي كه عدالت سلب شد، او از آن منصب عزل ميشود. ولايت، يعني حاكميت

انسانهاي پارسا، انسانهاي مخالف با شهوات و نفس خودشان انسانهاي عامل به صالحات، اين معناي ولايت اسلامي است. 2

پس لازم است همه به عنوان شيعه معتقد و ملزم به ولايت فقيه واوامر حضرتش، باشيم، واگر خلافي در ظاهر ديديم قبل از هرگونه



قضاوت عجولانه اي بيانديشيم و ماهيت آن عمل را بسنجيم كه مشخص كنيم كه مورد خلاف از اصول است يا فروع، و در هردو مورد از امور لايتغير است و متغير و بعد از همه اين مراحل به سراغ مجلس خبرگان برويم و رأي و نظر ايشان را جويا شويم زيرا وظيفه مجلس خبرگان، بررسي و عملكرد رهبري مي باشد.

در صدر اسلام نيز مواردي پيش مي آمد كه نظر مسلمين خلاف اسلام بود امادرحقيقت مخالف اسلام نبود مثل امر به جنگ نمودن با ياران معاويه (وقتيكه قرآنها را بر سر نيزه كرده بودند) عده اي از ياران حضرت علي( به گمان اينكه اين امر مخالف اصول اسلام است با حضرت مخافت نمودند و سرنوشت جنگ صفين را به نفع معاويه تغيير دادند و موارد ديگري كه درتاريخ فراوان است.

پس وظيفه من و شما دوست عزيز اين است كه به ظاهر قضيه ننگريم و بر طبق آن قضاوت نكنيم.





1. كافي،ج1،ص58

پرسش وپاسخ از محضر مقام معظم رهبري،ص51و52

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.